Direct mailing per post is een boodschap versturen naar een specifiek adres. Dus geen ongeadresseerd reclamedrukwerk, maar een specifieke uitnodiging voor klanten, relaties of medewerkers van een bedrijf. Direct mail per post is de oudste van de drie en de meest gewaardeerde.
Direct mailing wordt ook wel direct marketing, direct mail marketing, marketing mail, postreclame, persoonlijk gerichte reclame of direct mailing genoemd.
Effectieve marketing
Originele Direct Mailing werkt effectiever dan een reclamefolder of een flyer, omdat de boodschap wordt verpakt in een apart product. Voorbeelden zijn flessenpost, bijzonder gevouwen kaarten of ijzeren blikjes.
Voordeel van originele direct mailing is dat de attentiewaarde wordt verhoogd. De ontvanger krijgt niet alleen een boodschap, maar ook een originele verpakking. Hierdoor zal deze langer bezig zijn met het product en de bedrijfsnaam en boodschap dus beter in zich opnemen. Marketing mailing is pas uniek als u de ontvanger compleet weet te verrassen met zowel de inhoud als de verpakking. Dan heeft uw direct mailing pas echt het gewenste effect.
Nog een paar voordelen zijn de mogelijkheid tot het opbouwen van een langdurige, structurele, duurzame relatie, het persoonlijke karakter, de voorspelbaarheid van kosten en resultaten en geringe afhankelijkheid van media omdat direct marketing meestal in eigen beheer wordt ontwikkeld.