Aandacht trekken is hét belangrijkste als je klanten aan je wilt binden. Je kunt mailen, maar dat verdwijnt in de spam. Je kunt een reclame op tv maken, maar daar zappen mensen voorbij. Wat wel werkt is effectieve direct mailing, waarbij je gericht een opvallend poststuk naar je klanten stuurt.
Dit is niet zomaar een marketingpraatje, maar een serieus onderzocht onderwerp. PostNL deed onderzoek naar direct mailing en kwam tot de conclusie dat er vier hoofdfactoren zijn voor effectieve direct marketing: aandacht, attractiviteit, aanbod en actie. Lees onderstaand de ultieme marketingtip!
Tip1: Aandacht
Marketingtip 1: Zorg dat je direct opvalt in de post. Dat gaat niet alleen om kleur en design blijkt uit het onderzoek, maar vooral ook om de verpakking. Een flessenpost, aluminium blikje of megakaart, vallen natuurlijk veel meer op tussen de post dan een flyer in plastic. Zorg er dus voor dat je product niet wegvalt tussen de rest van de post, maar 3D is en…. De aandacht trekt!
Tip2: Attractiviteit
Een pakketje kan wel opvallen, maar een dode paardenkop wil niemand op de deurmat vinden. Zorg er dus voor dat het design opvallend is, maar wel in de smaak valt. Let daarbij ook op modekleuren. Was de hippe kleur lange tijd blauw, vanwege facebook en twitter. Komend seizoen zijn juist de wat natuurlijke pastelkleuren kleuren in. Ook typisch Nederlandse taferelen zijn aantrekkelijk dit jaar, denk aan water, grasvelden, oude binnensteden.
Tip3: Aanbod
Je moet de ontvanger wel wat te bieden hebben en dat moet direct duidelijk zijn. Zet dus groot: EXCLUSIEVE UITNODIGING op de originele direct mailing als het gaat om een bijeenkomst, bedrijfsfeest of beurs.
Als je mailt naar aanleiding van een actie, laat dat dan ook direct weten. Mensen willen wel lezen, als de verpakking interessant is, maar ze blijven in principe lui. Dus maak duidelijk wat je te bieden hebt en omschrijf dit zo aantrekkelijk mogelijk. Laat de klant voelen dat hij speciaal is en dit aanbod/deze uitnodiging niet zomaar een actie is, maar iets is waar je bij wilt zijn/aan wilt meedoen.
Tip4: Actie
Zorg dat mensen makkelijk tot actie kunnen overgaan. Wanneer je iemand uitnodigt voor een beurs, zet dan een QR-code op de uitnodiging die direct naar de aanmeldpagina van het event gaat. Op die manier maak je het mensen makkelijk om tot actie over te gaan.
Wanneer het gaat om een klantenbestand, doe er dan nog een belletje achteraan. Stuur de direct mailing en bel een week later om te checken wat mensen van de actie vinden. Op die manier krijg je zelf feedback en bovendien worden mensen gestimuleerd om tot actie over te gaan.
Kortom, de ultieme marketingtip: Val op, Wees direct, Doe een goed aanbod en zorg dat mensen reageren!