Vorige maand kwam in Canada een onderzoek naar buiten op het gebied van direct mail. Phase5 heeft in opdracht van Canada Post een onderzoek gedaan naar de rol van direct en digitale mail in het leven van consumenten. Ook hebben ze gekeken naar de impact van beide kanalen. De uitkomsten van het onderzoek zijn opvallend positief voor direct mail.
Voordelen direct mail
De voordelen van direct mail ten opzichte van de online brievenbus hebben we in op de homepage al uiteengezet. Het laatste onderzoek van Phase5 bevestigt wat we hier aangaven: direct mail toont respect, valt op, is overtuigend en maakt een goede indruk. Het onderzoek van Phase5 maakt ook duidelijk dat een voordeel van direct mail is dat het een langdurig effect heeft. De ontvanger bewaart de direct mail, stelt het tentoon op een bureau of een kast, en deelt de boodschap met anderen.
Verder laat dit onderzoek zien dat de boodschap op een verstuurde direct mail, beter blijft hangen bij de ontvanger. Zo zei 80% van de respondenten in het onderzoek uitgevoerd in opdracht van Canada Post dat ze de direct mail kunnen herinneren die hen is toegestuurd de afgelopen 4 weken. 60% gaf aan dat een goede advertentie mail geholpen heeft om het merk gepromoot op de direct mail te onthouden. 33% zegt zelfs dat direct mail de meest effectieve manier is voor hen om een product of service te onthouden.
Een direct mail valt dus meer op dan online communicatie. Maar het uiterlijk van de fysieke mail is ook van belang. 85% van de respondenten geeft namelijk aan dat ze de fysieke mail openen wanneer deze opvalt en interesse wekt. De ontvanger van de direct mail is waarschijnlijker om gevoelens van blijdschap, spanning en enthousiasme te ervaren bij fysieke mail. Dit zorgt er niet alleen voor dat klanten zich gewaardeerd voelen, het draagt ook bij aan de ervaring van het ontvangen en het openen van de direct mail. Respondenten van het onderzoek gaven aan dat twee keer zoveel genieten van het ontvangen van een fysieke mailing dan van een digitale manier van adverteren.
Het effect en de voordelen van fysieke mail staan al op zich. Maar wil je het effect versterken of zorgen voor een langdurig effect? Ga dan voor een van de opvallende en originele direct mail producten van LocoMail. Naast de algemene voordelen van direct mail, zorgt het verrassingseffect van bijvoorbeeld de Out of the Box Card ervoor dat de aandacht spanne wordt verlengd. Doordat de ontvanger bij het openen van de mail wordt getriggerd door het verrassingseffect, zal deze eerder de gehele boodschap op de mailing lezen. Een gemiddelde consument heeft een aandacht spanne van slechts 8 seconden, waarom zou u deze niet willen verlengen?
Effect direct mail
Kortom, de boodschap van de fysieke mail blijft langer hangen, de ontvanger voelt zich gewaardeerd en is enthousiast om de boodschap te openen en te lezen. Verder heeft het versturen van een direct mail nog een voordeel: het effect is langdurig. De ontvanger bewaart de direct mail, stelt het tentoon en deelt de boodschap met anderen. Ook dit effect kunt u op een gemakkelijke manier verlengen en versterken. Naast het verspreiden van uw communicatieboodschap kan uw direct mail nog een functie bevatten. Maak de direct mail multifunctioneel door te kiezen voor een direct mail product met bijvoorbeeld pengaten of een agenda. Zo zal de ontvanger de direct mail snellen een plekje geven op het bureau.
Daarnaast is een voorbeeld van het effect van direct mail de bezoekers die worden gedreven naar fysieke winkels, websites of sociale media kanalen. Uit het onderzoek kwam naar voren dat 64% van de respondenten een website heeft bezocht als reactie op de ontvangen direct mail. 47% bezocht een fysieke winkel als reactie op de direct mail en 54% bezocht sociale media kanalen.
Direct mail versturen?
Het effect van het versturen van een fysieke mail is door recent onderzoek bevestigd. Heeft u binnenkort een evenement op de planning staan en wilt u een originele zakelijke uitnodiging versturen? Bekijk dan eens de direct mailing producten van LocoMail. Deze zijn allemaal volledig aan te passen naar uw wens en communicatieboodschap. Lees voor het schrijven van uw direct mail ook eens deze nieuwsblog. Nieuwsgierig naar alle uitkomsten van het onderzoek van Phase5? Lees deze dan hier.