Direct mailing is een persoonlijke benadering van de klant. Geen ongeadresseerde reclamefolder, maar een post-item met een label. Direct mail per post is de oudste marketingtool voor direct marketing en de meest gewaardeerde. In dit artikel geven wij u enkele direct mailing voorbeelden.
Onderzoek van Print Power Magazine, geeft aan dat 90% van de consumenten dagelijks de brievenbus leegt en dat tweederde nieuwsgierig is naar wat ze ontvangen. Om uw direct mailing op de juiste wijze onder de aandacht te brengen van uw klant moet u ervoor zorgen dat uw mailing aan een aantal voorwaarden voldoet. De top-5 eisen zijn als volgt:
1. Originaliteit
Een originele direct mail valt op tussen de regulier poststukken. Het product wekt namelijk nieuwsgierigheid op bij klanten. Dit zorgt voor een hoge attentiewaarde en uw klant gaat de tijd nemen om het product te bekijken. Door ze verder te prikkelen met vormgeving en een unieke boodschap stimuleert het product de klant over te gaan tot actie. Een goed voorbeeld is een uitnodiging. De uitnodiging blijft bij en de kans dat de klant naar het evenement komt is groot!
2. Passend bij bedrijf
Direct mail is origineel en uniek, maar het is pas een succes als bedrijven het op een juiste manier toepassen. Er zijn namelijke vele soorten direct mail producten beschikbaar. Het is aan het bedrijf om uit te zoeken welke DM product het beste past bij het thema, de doelgroep en het budget. Zo maakte Feedback Limburg en I-VY insight slim gebruik van de Flessenpost voor hun relatie-evenement genaamd, Water in Zicht. Een van de vele direct mailing voorbeelden van een Flessenpost.
3. Geef gratis give aways weg
Nederlanders houden van alles dat gratis is. Bedrijven kunnen ervoor kiezen om een gratis give aways mee te geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bedrukte snoepgoed tijdens een beurs . Het is natuurlijk veel leuker als het direct mail product zelf al een gift is. Bijvoorbeeld een Mini T-shirt, die klanten kunnen bewaren op kantoor.
[column col=”2/3″]
4. Goede tekst Direct mail
Klanten worden dagelijks overspoeld met informatie. Ze staan daarom niet te wachten op een brief met veel tekst. Het is belangrijk om de boodschap kort en krachtig te houden. Gebruik relevantie informatie die de aandacht trekken. U hoeft niet alle details te vermelden in uw direct mail maar een tipje van de sluier kan geen kwaad. Denk bijvoorbeeld aan uniek, origineel of nieuw. Zorg ervoor dat informatie chronologisch vermeld staat in uw direct mail! Een model dat helpt bij de invulling hiervan is het AIDA model. Creëer aandacht, interesse, speel in op de behoefte om vervolgens overgaan tot actie.
5. Response verwerken
Wanneer klanten geïnspireerd zijn dan willen ze daar natuurlijk op reageren. In dat geval is het handig als er contactgegevens beschikbaar zijn. Wanneer klanten lang moet zoeken voor enige contactgegevens dan haken ze snel af. Contact kan simpelweg het adres, e-mail maar ook een QR code zijn. Probeer veel mogelijkheden te bieden zodat klanten kunnen kiezen via welke kanaal ze contact willen opnemen. Vermeld bijvoorbeeld ook de contactmogelijkheden van het social media.