In de nieuwsbrief van PrintMediaNieuws stond een artikel over de eerste editie van het Doordrop Media Congres in Amsterdam. Tijdens dit congres is marketing via de brievenbus weer nieuw leven ingeblazen en op de kaart gezet. Met als conclusie: iedereen leest folders en direct mailings maar het mag allemaal wel een stuk innovatiever en creatiever.
Topman van ELMA Mark Davies, gaf aan dat het aantal folders en direct mailings in Nederland ongeveer twee keer zo hoog is als het aantal brievenbussen. Het is dus extra belangrijk dat de direct mails opvallen tussen de rest van de post en mailing producten. Daarnaast zijn consumenten dol op creatieve uitingen en via andere kanalen zoals het internet en de televisie krijgen ze die in overvloed. Daarnaast, laten we eerlijk zijn, de gemiddelde mailing of folder is in het afgelopen decennium nauwelijks veranderd en oogt nogal saai. Wilt u als bedrijf indruk maken op uw doelgroep, uw boodschap overbrengen en de ontvanger aanzetten om de website te bezoeken of een andere actie te ondernemen? Dan is het belangrijk dat de direct mailing opvalt en daarnaast bestaat een effectieve direct mail nog uit een aantal elementen. Zoals o.a. personalisatie en het gebruik van visuals.
Drukwerk; voorzet voor online kanalen
Zoals gezegd, de ontvanger moet door middel van de direct mails getriggerd worden om de website te bezoeken of een andere actie te beginnen afhankelijk van het doel van de marketing campagne. Dit laat zien dat de functie van het drukwerk is veranderd. Het lezen van de direct mailing is niet meer genoeg; het gaat om de actie die volgt. Na het lezen van de direct mailings gaat vrijwel iedereen online om meer informatie te vinden over een product of dienst. Dit is duidelijk terug te zien in de vormgeving van direct mailings; denk aan verwijzingen naar de website als “Bestel nu, en ontdek en lees het allemaal online.”. Deze verwijzingen naar websites of QR codes op de direct mailing zijn belangrijker dan ooit. Drukwerk en daarmee direct mailings passen perfect in de marketing mix; een combinatie van offline en digitale kanalen. Zoals zo mooi stond in het artikel van PrintMediaNieuws, “Het drukwerk geeft de voorzet en de website kopt hem in.”
Drukwerk is dus een vliegwiel voor het internet. Noodzakelijk is allereest dat de direct mailing opvalt. Er liggen enorme kansen voor bedrijven die willen vernieuwen en opvallen. Helaas vragen segmenteren en innovatieve, creatieve mailingen om inspanning en investeringen. Andere kanalen, die elke dag met nieuwe vernieuwingen komen zoals het internet, trekken vaak een groot deel van het marketing budget naar zich toe. Of dit op de lange termijn de beste inzet is, dat is de vraag. Want drukwerk mag dan relatief duur zijn, het levert per consument meer op en is daarnaast de ideale start voor een multichannel campagne. Consumenten besteden ook in deze online wereld veel tijd aan gedrukte reclame-uitingen en de boodschap van een direct mailing blijft langer hangen dan bijvoorbeeld van een tv-commercial of een banner online. Andere voordelen van direct mail zijn bevestigd door een recente studie op het gebied van direct mail.
Opvallend drukwerk en originele direct mailings
Opzoek naar een direct mailing voorbeeld? Laat je inspireren door de direct mail producten van LocoMail en verras uw doelgroep met een gegarandeerd opvallende en unieke mailing. Maak gebruik van een innovatieve en opvallende direct mailing op zich zelf of in combinatie voor een multichannel campagne. Vragen over de direct mail producten of advies nodig over welke direct mailing het best past bij uw bedrijf en boodschap? Neem dan vrijblijvend advies op met één van de medewerkers van LocoMail. Zij denken graag met u mee om een effectieve direct mail op te zetten.
LocoMail Man is de nieuwe vertegenwoordiger van LocoMail en hij spot voor jullie succesvolle cases, nieuwe ontwikkelingen en leuke weetjes. Hij is creatief, flexibel en zijn interesse voor direct marketing zorgt ervoor dat hij altijd op de hoogte is van de laatste trends. Hebben jullie vragen voor hem? Stel ze gerust! Bij LocoMail Man staat service voorop en hij denkt dan ook graag mee om een succesvolle mailing op te zetten.