E-mail was lange tijd het toverwoord voor marketeers. Maar nu de inbox overloopt met nieuwsbrieven, updates en vage mailtjes, kiezen steeds meer bedrijven ervoor direct mailing in te zetten. Direct mailing is het gericht versturen van uitnodigingen naar (potentiële) klanten, werknemers of andere geïnteresseerden.
De direct mailing bestaat vaak uit een originele uitnodiging die met de post wordt verstuurd. Hoe zorg je ervoor dat deze direct mail wordt gelezen?
1. Wees origineel met de verpakking
Zorg ervoor dat je uitnodiging opvalt in de post. Verstuur dus geen simpele flyer of een iets verpakt in plastic, maar ga voor bijvoorbeeld een blikje, een flessenpost of een andere manier van versturen, waardoor het pakketje eruit springt op de mat. Marketing draait veel om het prikkelen en nieuwsgierig maken van mensen, dit bereik je door de verpakking alvast te laten opvallen.
2. Gebruik heldere tekst
Zorg ervoor dat je teksten niet te lang zijn. “Bezoek ons op beursstand 15 in de RAI” is bijvoorbeeld veel beter dan: “Wij zouden het leuk vinden, als u wellicht, wanneer u tijd heeft, even langs komt bij ons in de stand op de beurs in de RAI.”
3. Gebruik opvallende afbeeldingen
Zorg voor goed beeldmateriaal. Mensen kijken eerst, voordat ze lezen. Zet een originele of vreemde afbeelding op je kaart en gegarandeerd dat mensen net wat extra aandacht besteden aan je uitnodiging.
4. Gebruik sociale media
Plaats een QR-code naar je facebook, twitter of linkedIN pagina, zodat mensen direct met hun smartphone je bedrijf kunnen bezoeken. Vermeld daarnaast duidelijk de sociale media op je kaart en wat mensen daar kunnen aantreffen. Zorg vervolgens op je facebookpagina of linkedIN-pagina, dat er voldoende informatie is over het evenement waar je de gast voor hebt uitgenodigd.
5. Gebruik een influencer
Een influencer is niet de meest populaire persoon, influencers zijn de mensen die bekend zijn binnen jouw industrie en waar (door een kleine groep) naar geluisterd wordt. Deze mensen kunnen ook heel goed uit je eigen organisatie komen, zakenpartners zijn of klanten. Laat deze persoon met een foto een uitspraak doen op je uitnodiging. Zoals: “Vorig jaar was het een succes, dit jaar ben ik er zeker weer bij!”